Toetsing en rapport

Onze visie

Op Kindcentrum Regenboog volgen we de ontwikkelingen van onze leerlingen op verschillende manieren. We observeren hen, kijken hun werk na en nemen en toetsen af die bij de lesmethode horen. Daarnaast nemen we twee keer per jaar Cito-toetsen af. Door deze diverse methoden kunnen we nauwkeurig de ontwikkeling van de leerlingen volgen. Op basis van deze gegevens kunnen we tijdig actie ondernemen als kinderen achterblijven of juist ver vooruit zijn. Door de resultaten van de toetsen te vergelijken met die van andere scholen in Nederland, krijgen we ook inzicht in hoe de school presteert op de verschillende vakgebieden.

Portfolio

Binnen onze school hechten we veel waarde aan de ontwikkeling van leerlingen. We streven ernaar kinderen invloed te geven en eigenaarschap te laten nemen over hun eigen leerproces, zowel op persoonlijke als cognitieve vlak. Dit sluit aan bij het concept ‘The Leader in Me’. We geloven sterk in intrinsieke motivatie als belangrijke drijfveer hiervoor. Een belangrijke instrument hiervoor is het portfolio, waarin kinderen hun eigen leerproces zichtbaar maken en bewijs verzamelen. Het rapport met methoderesultaten zal een onderdeel zijn van dit portfolio. In het portfolio vindt u onder andere:

  •  Wie ben ik, wie wil ik zijn.
  • Welke leiderschapsgewoonten zet ik in.
  • Hoe is mijn gedrag/werkhouding is in de klas.
  • Vaardigheden die ik beheers of nog moeilijk vind.
  • Hier ben ik trots op.

In februari/maart ontvangt u een uitdraai van de grafiek met de Cito-resultaten tijdens de oudercontactavond. In juni ontvangt u het tweede overzicht. De leerlingen van de kleutergroepen krijgen in februari, zoals gebruikelijk, hun plakboek mee.

Doubleren (blijven zitten)
Op Kindcentrum Regenboog streven we ernaar het aantal kinderen dat het school verlengt (doubleren) zoveel mogelijk te beperken. Toch kan het voorkomen dat we kinderen een extra jaar aanbieden. Dit gebeurt voornamelijk in de groepen 1 en 2, waar we spreken van kleuterverlenging (0-9%) en in de groepen 3 en 4 (0-2%). Vanaf groep 5 komt het nog maar zelden voor dat kinderen doubleren. De beslissing om een kind te laten doubleren wordt genomen als blijkt dat het kind op belangrijke vakgebieden of onderdelen de aansluiting met het volgende leerjaar dreigt te missen. Het is essentieel dat de doublure een reële kans van slagen heeft. Ouders worden hiervoor geïnformeerd door de school, doorgaans tegen het einde van mei.

Het einde van de schooltijd

Naar het voortgezet onderwijs

Op Kindcentrum Regenboog krijgt uw kind in groep 7 al een voorlopig advies voor het voortgezet onderwijs. Dit advies wordt gebaseerd op de resultaten die tot dan toe zijn behaald, inclusief de werkhouding van de leerling. In groep 8 wordt u halverwege het schooljaar uitgenodigd voor een adviesgesprek. Tijdens dit gesprek geven we advies op basis van de resultaten van de Cito-toetsen en methode-toetsen die uw kind gedurende de hele schoolcarrière heeft afgelegd. Ook nemen we de de ervaringen van de leerkracht met uw kind wat betreft leerhouding en ontwikkeling en de leervoorkeuren van uw kind, mee in het adviesproces. 

De doorstroomtoets, die in februari in groep 8 wordt afgenomen, vormt een laatste onderdeel van de overweging voor het voortgezet onderwijs.

Resultaten 

De afgelopen jaren hebben de scores van de Cito-eindtoets op Kindcentrum Regenboog steeds boven de inspectienorm en het landelijk gemiddelde gelegen. Deze presentaties sluiten aan bij de ‘blauwe norm’ die Octantscholen zichzelf opleggen. Jaarlijks stellen we als school onze eigen doelen vast, los van de landelijke trend. De blauwe norm fungeert als ons einddoel, waarmee we streven naar uitstekende resultaten voor onze leerlingen.

Gemiddeld resultaat Centrale Eindtoets
Kindcentrum Regenboog Inspectienorm
2020 Geen eindtoets Geen eindtoets
2021 538,8 535,0
2022 539 535,2
2023 538,7 535,3
Uitstroom groep 8 naar het voortgezet onderwijs (2023)
Schoolvorm Percentage
Vmbo 35%
Vmbo/Havo 19%
Havo 16%
Havo/Vwo 2%
Vwo 28%