Lesopbouw

Onze lesopbouw

Groepsindeling

Op Kindcentrum Regenboog werken we met het leerstofjaarklassensysteem: in een groep zitten kinderen van dezelfde leeftijd zoveel mogelijk bij elkaar. Eén groep 3/4 is een uitzondering. Alleen bij de kleuters kiezen we ervoor leerlingen van 4 tot 6 jaar (groep 1 en 2) samen in een klas te plaatsen. In deze leeftijd ontwikkelen kinderen zich nog niet constant. Daarom krijgen kleuters anderhalf tot tweeënhalf jaar de tijd om zich te ontwikkelen en voor te bereiden op groep 3. Tot aan de nieuwbouw (op de plaats van de voormalige brandweerkazerne) zijn de groepen 1 t/m 4 gevestigd aan de Sytwinde en de groepen 5 t/m 8 in het gebouw aan de Koningin Julianastraat.

Instructielessen

Wij willen ieder kind de kans geven het beste uit zichzelf te halen. Daarom werken leerlingen voor elk vak op hun eigen niveau aan het behalen van hun leerdoelen. Aan het begin van iedere les vertelt de leerkracht wat de kinderen in de les gaan leren. Daarna wordt uitleg gegeven over de opdracht. Leerlingen die de opdracht al begrijpen, gaan direct aan de slag. Deze  kinderen krijgen ook extra werk op een uitdagender niveau wanneer ze hier aan toe zijn (speciaal-voor-jou taak). De leerkracht geeft de rest van de groep een duidelijke uitleg. Daarna gaan de meeste kinderen zelfstandig aan het werk. Terwijl de klas aan het werk is, krijgt een klein groepje kinderen extra hulp van de leerkracht (verlengde instructie).

Dag- en weektaken

We willen dat onze leerlingen zich veilig en gewaardeerd voelen. Daarom is er veel ruimte voor eigen keuze en  zelfstandigheid. Dit bereiken we door middel van dag- en weektaken. Taken waar leerlingen zelfstandig aan werken. De inhoud bestaat uit:

1 De basistaak
Werk dat door alle leerlingen gemaakt moet worden en verplicht af moet zijn.
2 De speciaal-voor-jou taak
Een taak aangepast aan de leerbehoefte per leerling. Deze taak moet verplicht af zijn.
3 De uitlooptaak
Een extra keuzetaak voor wie eerder klaar is.

Coöperatief leren

Samen heb je meer resultaat dan alleen, daarom staat coöperatief leren centraal op Kindcentrum Regenboog. Dit doen we aan de hand van ‘de structuur van de maand’. Iedere maand staat er in de hele school een andere samenwerkingsstructuur centraal. Leerlingen maken zo kennis met alle aspecten van samenwerken: onderlinge communicatie, taakverdeling en  afspraken.