Groepsindeling
Op Kindcentrum Regenboog werken we met het leerstofjaarklassensysteem, waarbij kinderen van dezelfde leeftijd zoveel mogelijk bij elkaar zitten in een groep hierop is één groep 3/4. Bij de kleuter kiezen we ervoor leerlingen van 4 tot 6 jaar (groep 1 en 2) samen in één klas te plaatsen. In deze leeftijd ontwikkelen kinderen zich niet constant, daarom krijgen kleuters anderhalf tot tweeënhalf jaar de tijd om zich te ontwikkelen en voor te bereiden op groep 3. Tot aan de nieuwbouw (op de plaats van de voormalige brandweerkazerne) zijn de groepen 1 t/m 4 gevestigd aan de Sytwinde en de groepen 5 t/m 8 in het gebouw aan de Koningin Julianastraat.
Instructielessen
Wij streven ernaar om ieder kind de kans geven het beste uit zichzelf te halen. Daarom werken onze leerlingen voor elk vak op hun eigen niveau aan het behalen van hun leerdoelen. Aan het begin van iedere les vertelt de leerkracht wat de kinderen gaan leren. Vervolgems wordt er uitleg gegeven over de opdracht. Leerlingen die de opdracht al begrijpen, gaan direct aan de slag en krijgen extra werk op een uitdagender niveau wanneer zij hieraan toe zijn (speciaal-voor-jou taak). De leerkracht geeft de rest van de groep een duidelijke uitleg, waarna de meeste kinderen zelfstandig aan het werk gaan. Tijdens deze zelfstandige werktijd ontvangt een klein groepje kinderen extra hulp van de leerkracht (verlengde instructie).
Dag- en weektaken
Om ervoor te zorgen dat onze leerlingen zich veilig en gewaardeerd voelen, bieden we veel ruimte voor eigen keuzes en zelfstandigheid. Dit bereiken we door middel van dag- en weektaken waar leerlingen zelfstandig aan werken. Deze taken omvatten onder andere:
1 De basistaak
Werk dat door alle leerlingen gemaakt moet worden en verplicht af moet zijn.
2 De speciaal-voor-jou taak
Een taak aangepast aan de leerbehoefte per leerling. Deze taak moet verplicht af zijn.
3 De uitlooptaak
Een extra keuzetaak voor wie eerder klaar is.
Coöperatief leren
Samen heb je meer resultaat dan alleen, daarom staat coöperatief leren centraal op Kindcentrum Regenboog. Dit doen we aan de hand van ‘de structuur van de maand’. Iedere maand staat er in de hele school een andere samenwerkingsstructuur centraal. Leerlingen maken zo kennis met alle aspecten van samenwerken: onderlinge communicatie, taakverdeling en afspraken.